Vrienden van De Meuwel

Zondag, 27 maart 2016

vrienden van "de Meuwel" samen sterk!

Bernheze - De Meuwel is een natuurgebied in het zuiden van Nistelrode. Een prachtig bosrijk gebied met een grote visvijver, scoutinggebouwen met een vijver en natuurlijk heerlijke wandel- en fietspaden.

Om dit in stand te houden is een nieuw initiatief ontstaan, ‘Vrienden van De Meuwel’. Dit is een club van mensen die allemaal staan voor ‘De Meuwel’. In totaal heeft de groep twaalf vrienden. Samen staan ze sterk en hebben één doel: iedereen is welkom bij De Meuwel maar zij hebben de verantwoordelijkheid om het bos, de vijvers, en de gebouwen in dezelfde staat te houden zoals deze nu zijn.

Deze grote club voert met elkaar de sociale controle uit in het gebied De Meuwel en houdt elkaar hiervan op de hoogte met een groepsapp. Ze zijn allemaal gebruikers van het gebied en komen op andere tijden en dagen in De Meuwel. Hierdoor is er op vele dagen en tijden sociale controle. Dit is nodig voor het aanpakken van bijvoorbeeld het storten van afval, vandalisme, hangjongeren en motorcrossen in het gebied.

Ook is er, in samenwerking met de gemeente Bernheze en de twee hengelsportverenigingen, op 1-1-2016 een proef gestart met nachtvissen op De Meuwel. Er zijn dit jaar dertig nachtvistoestemmingen uitgegeven aan verschillende vissers onder strenge voorwaarden. Deze vissers zijn samengebracht in een groepsapp zodat ze snel ongeregeldheden kunnen delen met het bestuur om zo de sociale controle te vergroten.

De Meuwel is ook het gebied waar vele leden van scoutinggroep Mira Ceti meerdere keren per week samen komen om lekker te kunnen ravotten en buitenspelen en waar zij op hun scoutcentrum vele kampeerders ontvangen die allen een oogje open houden en samen met u willen genieten van dit prachtige stukje natuur.

De Vrienden van De Meuwel wil vooral benadrukken dat iedereen welkom is in het natuurgebied. Heerlijk om met de (klein) kinderen op zoek te gaan naar paddenstoelen of een wandeling te maken met de hond – wel aangelijnd – en vooral te genieten van de mooie natuur.

Afgelopen week waren de nieuwe borden klaar die op drie punten in het gebied geplaatst gaan worden. Een bord met de 'do en dont’s' voor de bezoekers en gebruikers van het natuurgebied. Zo mag u bijvoorbeeld per se geen zwerfvuil achterlaten en honden moeten aan de lijn.

We wensen u veel plezier in natuurgebied De Meuwel.

Pieter van Iersel, Samen Sterk in Brabant
Frank van den Hoogen, buitengewoon opsporingsambtenaar
Stefan en Dimphy van den Broek, beheerders scoutcentrum Achter de Berg
Jan Broeksteeg, Wildbeheer Eenheid Nistelrode